Onko keskustelulla merkitys?

Buddhalaisen mandoran mukaan voisi kysäistä, eikö keskustelulla ole merkitystä ja kääntää asian päinvastaiseksi.

Mielestäni keskustelulla on suurikin merkitys. Keskustelu ja keskustelemattomuus määrittää sosiaalisia tilanteita ja luo sosiaalisia suhteitamme. Se muokkaa mielipiteitämme ympäristöstämme, ihmisistä ja itsestämme. Keskustelemalla voimme nähdä uusia mielipiteitä ja oppia kyseenalaistamaan, sekä kritisoimaan saamaamme tietoa. Keskustelu antaakin niin positiivisia tunteita, kuin negatiivisia kokemuksia, onnistumisesta, ilosta, samanhenkisyydestä riitaan, mielipiteiden eroihin ja kärhämiin.

Keskustelu terminä kuulostaa paljon lievemmältä ja asiallisemmalta, kuin riitely, kiistely, tai väittely. Keskustella voi silti monella tavalla. Voit olla hyvä, tai heikompi keskustelija, mutta siitäkin voi kehittyä harjoittelemalla. Joku voi olla eloisa ja sanavalmis, toinen taas tarkka ja kuunteleva. Jokaisella on keskustelussa oma roolinsa. Keskusteleminen ei edellytä, että kaikki olisivat samanlaisia, päinvastoin. Monipuolinen ryhmä luo parhaan ilmapiirin keskustelulle ja voi ajaa sen jopa kukoistavaan kukkaan.

Me kaikki voimme vaikuttaa omaan keskusteluumme ja hyvän ilmapiirin syntymiseen. Taidokas keskustelija ottaa muut huomioon, sekä huomioi keskusteltavan aiheen. Hän on valmis mukautumaan ja muuttamaan rooliaan, mutta vie aihetta myös eteenpäin. Taitavaksi keskustelijaksi voi kehittyä ajan ja harjoituksen myötä.

Keskustelijan kymmenen k:ta :

Kerro, kuuntele, kommentoi, kysy, kokoa, kehittele, kannusta, keskeytä, kyseenalaista, kritisoi

Mikä on sinun roolisi (keskustelussa)?

Tee testi ja puntaroi tulostasi!

1. Luokkasi pitää tehdä esitelmä sauvapuista. Sinä… ?
A) Olet ehdottomasti mukana esitelmöimässä. Esiintyminen ja puhuminen sujuu sinulta kuin luonnostaan.
B) Liukenet paikalta mahdollisimman nopeasti.
C) Huolehdit, tai vähintään murehdit sitä, että kaikilla on hyvä olla.
D) Kuulostelet keskittyneesti, mitä muut puhuvat.
E) Tartut heti työn toimeen ja alat ähkimään, puhkumaan ja keräämään tarvittavaa tietoa.
F) Käyt läpi tärkeimmät asiat ja järjestät ne mielestäsi toimivaksi kokonaisuudeksi.
G) Toteat muutaman huikean ajatelman kuuman viileästi.
H) Annat muille tilaa.
I) Määrittelet kaikille sopivat tehtävät ja otat johdon käsiisi.
J) Mutiset, ettei sauvapuista saa aikaan mitään oikeasti hyvää esitelmää. Torjut muutaman aivan liian optimistisen idean, joita rehtori ja professorit ei tosiaankaan sallisi.
K) Kyseenalaistat kirjan tekstiä ja mielipiteitä ja alat hakemaan muita ratkaisuja.
L) Annan päästäsi muutamia faktoja ja totuuksia sauvapuista ja sauvoista.
M) Toitotat niin kauan muille, että seljasauva täytyy mainita, kunnes se kirjataan esitelmään.
N) Keksit jatkuvasti toinen toistaan loisteliaampia ideoita, joita tuntuu vain pursuavan jostain mielen sopukoista.

2. Liemien professori ilmoittaa seuraavan taikajuoman valmistettavaksi parityönä. Sinä…?
A) Hihkut riemusta! Pöliset koko lopputunnin niitä näitä ja tunnin jälkeen ihmettelet, mikset muista koko tehtävästä mitään.
B) Olet iloinen. Joku muu voi tehdä tämänkin työn puolestasi. Eikä sinun tarvitse sauvaakaan nostaa. Otat mukavan asennon penkistä ja ajattelet, että voisit vaikka löhötä siinä kunnes kello soi.
C) Hymyilet innostuneesti. Tulet hyvin toimeen parisi kanssa ja mukaudut hänen tekoihinsa.
D) Et oikeastaan sano paljon mitään, vaan kuuntelet professorin ohjeet ja sitten myös juomantekotoverisi mielipiteet.
E) Teet koko juoman yksin siitäkin huolimatta, nyt vain kahden edestä.
F) Et huomioi kumppanisi mielipiteitä, mutta saatte juomanne valmiiksi ajoissa tarkan suunnittelusi ansiosta.
G) Olet niin taitava, että ihan harmittaa, kun joudut tekemään jotain jonkun muun kanssa. Paitsi, jos tuo toinen ihailee lahjakkuuttasi, silloinhan seura on täysin tervetullutta.
H) Välttelet koko ajan katsekontaktia, tai kosketusta pariisi ja piiperrät jotain pienesti ja mahdollisimman huomaamattomasti.
I) Määrität, mitä kumpikin tekee, milloin ja kuinka kauan. Jaat osat ja viet juoman tavoitteeseensa.
J) Äh. Saat kuitenkin jonkun surkean parin.
K) Keskityt puolen ajasta parisi työn kommentointiin ja arvosteluun.
L) Toteat kirjan ohjeiden olevan väärässä ja alat selittämään miksi iilimatomehua ei voi laittaa kokonaista litraa juomaan.
M) Väität kiven kovaa, että kovakuoriaisten pitää olla punaisia. Ja et ole kuulevinaankaan mitään vastaväitteitä.
N) Alat hieman inspiroimaan ja lisäilet juoman joukkoon muutaman ylimääräisen ainesosan. Ihan vain kokeiluksi, mitä niistäkin tapahtuu.

3. Kaverisi sai syntymäpäivälahjasi huippuluudan. Sinä… ?
A) Kailotat siitä heti kaikille muille tutuillesi kovaan ääneen.
B) Tarjoudut ”lainaamaan” sitä muutaman kerran.
C) Olet ihastuksissasi ja loikit kaverisi kanssa kiljuen ylös alas.
D) Kuuntelet, kun kaverisi luennoi luudan uusista ominaisuuksista.
E) Otat heti selvää, mikä malli on kyseessä ja vertailet sitä muihin luutiin.
F) Katselet luutaa hetken ja säädät sitten takaosaa niin, että luuta toimii paremmin.
G) Ostat tietysti paremman luudan pikaiseen ja kaikkien katseet kääntyy sinuun ihailevasti!
H) Kurkit luutaa jonkun selän takaa, muttet uskalla mennä lähemmäs, ennen kuin muut ovat poistuneet.
I) Jaat automaattisesti kaikille vuorot luudan kokeilua varten.
J) Epäilet, että tuokin hetkellinen ilo laskee pian, koko luuta unohtuu ja jää kaapin perälle pölyttymään.
K) Kritisoit luudan väritystä ja kääntyvyyttä.
L) Annat fiksuja kommentteja luudan kiihtyvyydestä ja rakenteesta ja kaltevuudesta.
M) Ruikutat kunnes saat itse kokeilla luudalla lentämistä.
N) Ehdotat, että menisitte seuraavana viikonloppuna lentelykierrokselle huispauskentälle.

4. Miten oppituntisi sujuu?
A) Viereisen pulpetin tyypin kanssa puhellessa, tai pikemminkin sinun höpistessä niitä näitä tuolle oppilaalle.
B) Oppitunnit… ei, en ole kuullutkaan sellasista.
C) Tunteiden pyörityksessä. Miten paljonkaan hajuja ja ääniä ja ärsykkeitä mahtuukaan yhteen tuntiin. Ties vaikka professorit kertoisivat jonkin hurjan tarinan, tai sitten jollekin sattuu pikku vahinko ja täytyy huolehtia senkin rassukan puolesta.
D) Noh, keskityn kuuntelemaan professoria, mahdollisesti myös kavereita, jos he ovat samalla tunnilla.
E) Raapustan yleensä sulkakynä sauhuten muistiinpanoja ja sitten vain professorin antamien tehtävien kimppuun. Jonkun ne asiat täytyy hoitaa!
F) Yleensä noudatan suunnitelmaa, huolehdin tunnin kulusta ja järjestän läksyt, esseet, kotitehtävät niin, että ne sujuu ajallaan.
G) Paistattelen loistokkaassa loistossani. Tietysti olen paras kaikessa, mihin ryhdyn. Joko näytän sen muille, tai luotan siihen, että he osaavat pitää sitä itsestäänselvyytenä.
H) Istun mahdollisimman hiljaa ja huomaamattomana paikallani.
I) Istun siellä, missä suurin osa muistakin ja pidän jöötä, jos on tarves.
J) Tyydyn auttamattattomaan kohtaloon ja tuijotan kelloa, vaikka se nyt tiedettävästi ei liiku yhtään nopeampaa odottaessa.
K) Epäilen, ettei professorin puheissa ole välttämättä perää ja nostan käteni useampaan otteeseen kysyäkseni ja tarkentaakseni väitteitä.
L) Tiedän tietysti oppitunnin aiheesta etukäteen jo kaiken olennaisen, joten pääasiassa vain kertailen tietoja, tai vastaan professorien itsestäänselviin kysymyksiin.
M) Istun kädet puuskassa mököttämässä kunnes joku suostuu taas tekemään, kuten tahdon.
N) En millään malttaisi olla aloillani, kun suorastaan pursuan luovuutta. Piirtelen pergamentin reunat täyteen ja haaveilen jossain hyvin kaukana oppituntien puuduttavasta luokkatilasta.

5. Mitä teet välituntisin?
A) Kavereiden kanssa pölistessä.
B) Välttelen professoreita… taitaa olla pari tehtävää rästissä.
C) Liikutun kyyneliin ystäväni kertoessa eilisestä tapaamisestaan poikaystävänsä kanssa Poudlardinessa.
D) Kuuntelen ja nyökkäilen kaverini huikealle tarinalle puhpallerostaan.
E) Teen läksyjä tietysti. Tai sitten ravaan ties kenen professorin juttusilla, koska satuin osallistumaan muutamaan projektiin.
F) Järjestän uutta ohjelmanumeroa kerhoni kanssa.
G) Esittelen taikatemppuja nuoremmille.
H) Olen kuin en olisikaan. Siis istun yksin jossain syrjässä.
I) Vedän muita mukanani ympäri linnaa, kiertelemme siellä täällä.
J) Totean koulupäivien olevan liian pitkiä. Toisaalta se on täysin turhaa, sillä ketään ei kiinnosta.
K) Valitan koulupäivien olevan liian pitkiä. Vapaa-aikaa pitäisi lisätä, jotta kaikki jaksaisivat paremmin.
L) Opetan muutamaa ykkösluokkalaista Siipiirdium Lentiusa -loitsun kanssa.
M) Vaadin järkähtämättömästi huispausvuoroa minun tuvalleni juuri nyt.
N) Uppoudun kuvitteelliseen maailmaan, kirjoihin, musiikkiin ja haaveisiin.

6. Kaverisi kertoo hairmen olevan piikikäs kala. Sinä ajaudut tästä väittelyyn ja tajuat yht’äkkiä olevasi väärässä. Mitä teet?
A) Huomaan olevani väärässä, kerron sen ja väännän asian sitten vitsiksi.
B) Njah, eipä sillä niin väliä ole.
C) Ahh, niin niin, tietysti. Olinpas typerä. Pahoittelen väärää väitettäni ja pahoittelen toiselle osapuolle aiheutunutta vaivaa. Ja pahoittelen vähän vielä pahoittelmista.
D) Yleensä en väittele, pikemminkin vaan seuraan muiden väittelyä, mutta joo, varmaan vain toteaisin toisen olevan oikeassa.
E) Äh, typerää. Minä näin niin paljon vaivaa ja sitten siltikin olin väärässä. Äh, punastuisin ja toivoisin voivani vaihtaa pikaiseen aihetta.
F) Väittely ei ole kovinkaan tehokasta, mutta olisi parempi, jos asiat tehtäisiin minun tavallani. Tosin joo, hairme nyt on mikä on, hyvä, kun sekin asia selvisi.
G) Tietysti tiesin, mikä hairme on! Enhän minä ole muuta väittänytkään. Ihme mäntti, minähän en erehdy.
H) Ei, en ole haastamassa riitaa. Itse asiassa en varmaan todellakaan tiennyt hairmesta. Ei, en tainnut tietää mitään. Olisi kiva, jos muut eivät huomaisi minua. Itse asiassa joo, voisin olla näkymätön ja kadota maan sisään.
I) Höpöhöpö! Hairme on, mitä minä sanon ja sillä selvä. Tämä asia oli tässä.
J) Niinpä tietysti. Turhaa tästäkin oli väitellä.
K) Perustele? Ai millä perusteella hairme on kala? Oletko nähnyt hairmen?
L) Hetkinen… tässä täytyy olla joku virhe. Kyllä minä tiesin, mikä hairme on. Ihan varmasti.
M) Eikä ole! Hairme ei ole kala! Ei varmana ole! En usko.
N) Niin, olisihan sitä voinut hieman harkita ennen sanomista, mutta joo. Mitäpä tuosta.

7. Tupien välillä on huispausottelu. Sinä… ?
A) Mainostat sitä jokaiselle, jonka kohtaat.
B) Et ainakaan ole huolehtimassa järjestelyistä. Kaipa ne muut saavat sen pystyyn, kun ovat ennenkin saaneet.
C) Hihkut innosta ja kannustat tupasi joukkueen jäseniä.
D) Katselet muiden riehakointia.
E) Osallistut tietysti ottelun järjestämiseen. Eihän ne ottelut itsestään synny, jos ketään ei ole kentällä laittamassa asioita paikoilleen.
F) Järjestät ottelutilanteen sopivaksi jakamalla tehtävät tehokkaasti.
G) Valmistaudut voittamaan tietysti tähtipelaajana.
H) Annat muille tilaa ja pysyt poissa jaloista.
I) Tarkistat, että tupasi peli sujuu kuin rasvattu. Olethan joukkueen kapteeni.
J) Turha nuolaista ennen kuin tipahtaa. On ihan todennäköistä, että tupasi häviää, joten miksi hihkua etukäteen ja pettyä.
K) Kritisoit vastustajajoukkueen pelimoraalia. Jos se tuomari taas sivuuttaa ne törkeät sääntöjenrikkomiset, niin ei hyvin mene.
L) Selität huispauksen perusidean kaikille, jotka vaivutuvat kuuntelemaan.
M) Et anna periksi, vaikka mikä olisi. Harjoituksiin vaan, tämä peli voitetaan.
N) Puhkut intoa. Suunniteltuasi huikean faniasusteen tuvallesi päädyt miettimään, miten huispauksesta tulisi entistäkin mielenkiintoisempi, jos peliin lisättäisiin vielä yksi pelaaja, joka voisi vaikka pyrkiä juoksemaan kentällä ja …

8. Tuvanjohtaja jakaa luokallesi tehtäviä tulevan rahankeruutapahtuman järjestämiseksi. Sinä … ?
A) Olet kovimmassa äänessä, muttet todennäköisesti edes huomaa tuvanjohtajasi tehtävien jakamista.
B) Piiloudut pulpetin alle. Ainakin kuvainnollisesti, jos professori sinua kohti katsoo, niin kirjaimellisesti.
C) Mietit, miten rahaa kerämäällä saatetaan auttaa apuatarvitsevia ja miten elämyksellinen luokkaretki tulee olemaan, kun rahat on kerätty.
D) Kuuntelet, kun tuvanjohtaja jakaa tehtävät.
E) Olet tietysti vapaahetoisena tekemässä asioita, ellei professori jo valmiiksi pyydä sinua mukaan.
F) Tiedät, mikä tehtävä sopisi kennellekin luokassa, jotta asia sujuisi tehokkaammin.
G) Kyllä ne asiat hoituu, vaikka sinä et vaivautuisi niitä miettimään. Tietysti tekisit ne puolet nopeammin kuin muut. Ja rutkasti paremmin.
H) Toivottavasti tuvanjohtaja ei sano minun nimeäni, sitten kaikki vain tuijottaisivat minua. Äh, ne tuijottavat jo valmiiksi. Voi ei, näytänköhän oudolta. Onkohan tämä kaapu hieman ryntyssä.
I) Äh, typerää. Olisit itse halunnut jakaa tehtävät, etkä suostua siihen, että joku muu jakaa ne.
J) Tuskin siitä rahankeruu tapahtumasta edes tulee paljoa rahaa.
K) Tämä on niin nopeaa, eikö päätöstä tapahtumasta olisi voinut vielä harkita. Ja mihin valintojen perustelut jäi?
L) No niin, minähän olen lukenut Näin ansaitset hyvin rahankeruutapahtumassa -oppaan kannesta kanteen. Tämän minä osaan, jos nyt vaan saan kunnollisen tehtävän.
M) En halua sitä tehtävää, minkä tuvanjohtaja antoi. En halua! Ei, en tee sitä. Ihan sama, vaikkei koko tapahtumaa tulisi, minähän en halua, niin en halua.
N) Oi! Tästä tulee kivaa! Kumpa pääsisin koristelemaan ja tekemään mainoslappuja, voisin vaikka piirtää niihin…

9. Mikä seuraavista teksteistä voisi olla sinun suustasi?
A) Välillä on parempi vain sanoa jotain hillittömän hauskaa, joka vapauttaa tunnelmaa. Ainakin minusta se oli hauska juttu. Naurakaas nyt!
B) Ehtii ne velvollisuudet hoitamaan huomennakin. Huomenna tosin vaan aina huomenna.
C) On ihanaa, kun ihmiset ovat iloisia. Surulliset ihmiset taas tuovat niin surullisen olon, että tekisi mieli vain itkeä. Nauraminen on mukavaa.
D) Kuuntelemalla oppii. Kun puhuu harvemmin, niin osaa sanoa tärkeämpiä asioita.
E) Tehtävät täytyy hoitaa. Ja jostain syystä niitä vaan kertyy juuri minulle. Kumma juttu, kun täytyy vielä tehdä muidenkin työt, että asiat hoituisi.
F) Kun asiat on järjesttetty ja suunniteltu ja sitä suunnitelmaa noudatetaan, niin asiat sujuu.
G) Kuulitko, että sain Upean Taikaolentojen hoidosta? Niin, tietysti, olen paras.
H) Eh, ei, ei, mene toki ensin. Voin hyvin odottaa. Niin, kiva takki. Aivan. Joo. Voisin tästä mennä. Hei.
I) Tule tänne! Noniin, elikäs. Tänään mennään kaikki huispauskentälle klo 18.00. Ihan sama, vaikka siellä sataa lunta ja on toukokuu. Kaikki tulevat sitten paikalle.
J) Läksyt on puoliksi tekemättä, ei puoliksi tehty. Siinä on selkeä ero.
K) Ihmeteippi on myös huono juttu, sillä sitä on vaikea irroittaa.
L) Tiesitkö, että serpentiili vaihtaa väriään tunnin välein? Kyseessähän on siis jättiläisetana.
M) Ehdottomasti ja täysin varmasti ei on ei. Ja sillä sipuli. Tästä en neuvottele.
N) Jos lisään viimekorauksen höyheniä ja yksisarvisen jouhia yhteen juomaan, mitäköhän voisi tapahtua… itse asiassa voisin ihan vain kokeilla hieman…

10. Tupasi järjestää pippalot tupahuoneessa. Sinä… ?
A) Kerrot loisteliasta juttua niin monelle kuin ehdit ja naurat leveästi.
B) Minun tupani…, juu, tietysti. Enhän minä nyt kuokkimaan tullut.
C) Hypin innosta ja hihkun iloisesti kavereiden kanssa.
D) Taidan vetäytyä hieman syrjempään, jossa saatan kuitenkin voida tarkkailla muita.
E) Typerää ajanhukkaa. Sinä sentään tiedät, että ensin tehdään työt ja sitten huvi. Ainakin voit paeta kirjastoon.
F) Järkkäät paikalle pari tyyppiä soittamaan kunnon musaa.
G) Paistattelet loistossa, huomion keskellä.
H) Itse asiassa et varmaan aio osallistua. Siellä on kuitenkin liian meluisaa, liikaa ihmisiä ja ihan liikaa kaikkea.
I) Isännöit pippaloita… tai noh, ainakin aluksi jotain sinne päin.
J) Istut kyynisenä syrjässä ja vallot tämänkin juhlan lapsellisuudessa.
K) Valot olisi pitänyt pistää kirkkaammiksi ja musiikkia hiljemmalle, tuon yhden tytön mekko on niin mennyttä…
L) Ah, niin. Pippalot. Onneksi paikalla on myös juhlinnan ammattilainen. Näytät aloittelijoille oivaa esimerkkiä.
M) Yllytyksen saattelemana päädyt tekemään jotain, mitä kadut myöhemmin.
N) Unohdat harkita asiaa tarkemmin ja päädyt heittäytymään hetken innovaatioon.

Eniten A -vastauksia: Hölösuu / Pölisijä
Olet selkeästi sosiaalinen tyyppi, joka pitää keskustelemisesta ja muiden kanssa jutustelusta. Yleensä voit vapauttaa ilmapiiriä niin vitseillä kuin muillakin heitoilla. Toisaalta saatat myös tuhlata hieman muiden aikaa ja harhautua sivupoluille, mutta mikäs siinä. Ainakin sinulla on hyviä ideoita ja uskallat kertoa ne!
Eniten B -vastauksia: Vapaamatkustaja / Jänis
Ryhmätilanteissa, tehtävien etenemisen kannalta sinusta tuskin on paljon etua. Kuitenkin itsesi kannalta pääset helposti vähemmällä ja et rasitu liikaa. Vastuu ja velvollisuus voisi kuitenkin joskus olla tänään, eikä huomenna.
Eniten C -vastauksia: Empaatikko / tunteilija
Osaat ottaa muut huomioon ja niin myös teet. Pyrit siihen, että kaikilla on hyvä olla ja ilmapiiri on mukava, muuten saatat ahdistua. Toisaalta et välttämättä uskalla kritisoida tai viedä tavoitetta eteenpäin sillä uhalla, että saattaisit loukata jotakuta.
Eniten D -vastauksia: Kuuntelija
Annat muille tilaa ja osaat kannustaa tarpeen tullen. Toisaalta saatat jäädä sivuun keskustelusta, etkä välttämättä edistä sitä. Joskus on hyvä myös avata suunsa sanoakseen jotain.

 

Eniten E -vastauksia: Työrukkanen / ahertaja
Vastuu on jonkun otettava ja se joku olet yleensä sinä. Olet tottunut hoitamaan asioita ja teet sitä jatkuvasti, mutta joskus myös sinua saattaa ärsyttää, kun jotkut pääsevät vähemmällä ja joudut tekemään myös muiden töitä.

Eniten F -vastauksia: Organisoija
Suunnittelet ja järjestät asiota edistäen tavoitteita. Yleensä olet tehokas työntekijä, mutta saatat myös sivuuttaa muiden näkemyksiä, jos pität omiasi parempina.

Eniten G -vastauksia: Narsisti
Itsekeskeisenä ihmisenä noudatat yleensä omia mielipiteitäsi, eikä muiden ajattelu kuulu tapoihisi. Vaikka ilmapiirin ja etenemisen kannalta saatat jarruttaa, voit myös heittää hyviä ideoita ja uskot niihin itse.

Eniten H -vastauksia: Hiiri / piipertäjä
Vetäydyt syrjään toiminnasta. Yleensä annat muille tilaa, etkä häiritse ketään, mutta saatat muuttua katkeraksi, kun muut eivät huomaa sinua.

Eniten I -vastauksia: Johtaja
Olet tottunut ottamaan ohjat käsiisi. Vaikka välillä käsket, jyräät ja hallitset, viet yleensä tehtäviä eteenpäin. Opettele ottamaan muut huomioon, niin ryhmätilanteet sujuvat.

Eniten J -vastauksia: Pessimisti
Vaikka pessimistillä on negatiivinen kaiku, pääasiassa siksi, että he yleensä vastustavat etenemistä, voi pessimististä olla etuakin. Saat ihmisiä harkitsemaan asioita lisää ja hillitset liian utopistisia aatteita.

Eniten K -vastauksia: Kriitikko
Lähteet ja perustelut. Kyseenalaistat asioita ja kysyt kysymyksiä kysymysten perään, joka yleensä tekee sisällöstä tarkempaa. Toisaalta saatat myös latistaa tunnelmaa, joten varo liiallisuutta.

Eniten L -vastauksia: Asiantuntija
Tehtävien sisällön kannalta on olennaista, että joku tietää niistä jotain. Se joku, olet sinä. Välillä voi kuitenkin olla se vaara, että luotat tietouteesi liikaa ja et kuuntele muiden mietteitä.

Eniten M -vastauksia: Jääräpää / jästipää
Järkkymättä seisot ajatustesi takana. Olet peräänantamaton ja vankkumaton. Joskus kuitenkin myös jarrutat muiden etenemistä, etkä suostu harkitsemaan asioita uudestaan.

Eniten N -vastauksia: Idealinko / visionääri
Olet innovatiivinen ja ideasi ovat usein toivottuja tehtävien etenemisen kannalta. Joskus luovuutesi saattaa kuitenkin tarjota myös liian utopistisia ajatuksia, tai et tyydy harkitsemaan asioita tarpeeksi.

On huomattavaa, että ryhmätyöskentely on ryhmäpeliä. Kaikkia sen jäseniä tarvitaan, eikä tilanne välttämättä etene, jos kukaan ei ole valmis sopeutumaan. Erilaiset roolit tuovat ryhmätyöstä yleensä monipuolisemman. On myös tavallista, että samalla henkilöllä on useita rooleja tilanteesta riippuen.

Kirjoittanut: Evelyn Clément (Serpentard)

// Minkä tuloksen sinä tai hahmosi saitte? //

Kategoria(t): Artikkeli, Lehti 14: Kesälomanumero 2017, Testi Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Onko keskustelulla merkitys?

  1. Paluuviite: Lehti 14: Kesälomanumero 2017 | Ikimuste

  2. Cyan & Natrix sanoo:

    Cyan: ”Eniten M:ää. Mitä, miten niin muka jääräpää?! Enkä ole! Mun ois pitäny olla toi johtaja tai.. Miksei tässä ole sitä kohtaa, että on vaan paras kaikessa..? G) narsisti.. Mut eihän tossa lue mitään huippuhyvästä, vaan joku itsekäs muka?? Häh, onko tän kirjoittanut Evelyn Clement? Sama tyyppi joka väittää mua tytön näköiseksi, haastan sen vielä kaksintaisteluun!”

    Natrix: ”Okei eli mulla on 5 D:tä ja 5 B:tä, katsotaas… Vapaamatkustaja tai kuuntelija? Heh, no joo.. Enhän mä kielläkään. Tykkään ottaa rennosti.”

    (Tää oli hieno ja hauska! 🙂 Ite sain eniten N:ää ja sit C:tä, D:tä sekä yksi H. xD)

Kommentointi on suljettu.